Ketiak berlebihan Sweat - Soalan dan Jawapan Dibincangkan

Ketiak berlebihan Sweat - Soalan dan Jawapan Dibincangkan

Semakin ramai orang semakin semakin sedar badan mereka dan bagaimana orang lain melihat mereka. Ini membuktikan untuk menjadi sangat benar dalam masa hari ini sebagai standard kecantikan cepat turun naik dan memberi kesan kepada hampir setiap orang. Sesetengah individu mungkin mempunyai masalah mengenai berat badan mereka seperti menjadi terlalu kurus atau terlalu gemuk. Sesetengah individu mungkin sedar kulit mereka seperti adalah ia cacat cela bebas atau adakah mereka perlu pergi melihat seorang pakar kulit. Hampir semua orang mempunyai beberapa isu-isu badan lebih atau kurang tetapi mungkin salah satu masalah badan yang paling biasa dan paling memalukan sepanjang zaman adalah apa yang boleh memanggil peluh berlebihan. Masalah peluh adalah yang agak semasa dan bermasalah terutamanya jika kita berurusan dengan keadaan peluh ketiak berlebihan!

Peluh sebenarnya adalah satu proses semula jadi dalam tubuh yang semua orang tidak kira betapa dingin dan tidak panas suhu adalah pengalaman. Ia ditakrifkan sebagai bahan yang cecair dalam bentuk. Di situ ada oleh-produk atau bahan-bahan berlebihan dalam badan seperti zarah dibubarkan seperti natrium dan bahan buangan kimia lain seperti urea. Dengan berbuat demikian, badan mengekalkan kapasiti penuh dan dapat berfungsi pada tahap optimum. Manusia dan haiwan berpeluh untuk mengawal suhu badan dalaman mereka. Jika suhu kelihatan lebih sejuk daripada biasa, berpeluh badan kurang tetapi jika suhu meningkat maka badan tidak dapat tidak berpeluh lagi. Masalahnya ialah bahawa bagi sesetengah orang, tidak kira apa suhu, ketiak mereka berpeluh yang membawa kepada beberapa isu rasa malu dan masalah.

Pada asasnya, peluh berlebihan kebanyakannya ditentukan oleh banyak faktor luaran dan dalaman. Faktor-faktor luaran akan menjadi suhu, pencemaran, dan tahap tekanan. Sebaliknya, faktor-faktor dalaman dan mungkin orang-orang yang lebih penting yang perlu dipertimbangkan adalah aktiviti pengeluaran hormon dan kelenjar peluh. Kelenjar peluh orang yang berpeluh secara berterusan dikatakan sangat aktif. Tetapi jangan bimbang jika anda salah seorang dari orang-orang yang mempunyai kelenjar peluh yang terlalu aktif terutama di kawasan ketiak. Terdapat pelbagai cara untuk membantu mengurangkan dan diharapkan menamatkan masalah ini. Beberapa bilik mempunyai penggunaan yang begitu mudah untuk antiperspirants manakala langkah yang lebih ekstrem lain adalah pembedahan tentu. Pilihan pembedahan hanya dinasihatkan untuk kes yang teruk dan jika anda mempunyai jumlah yang cukup wang kerana ia boleh menjadi agak mahal dan melemahkan untuk poket anda.

Penyelesaian terbaik dan paling praktikal untuk peluh ketiak berlebihan pasti melalui penggunaan antiperspirants! Produk-produk ini khusus dibuat untuk mencegah berpeluh. Mereka bekerja dalam apa-apa cara yang mereka mengelakkan liang kulit daripada dibuka. Dengan berbuat demikian, peluh yang dihasilkan tidak akan keluar dari badan atau jika tidak peluh sangat sedikit sahaja dilepaskan. Ini seterusnya menyelesaikan masalah anda untuk mendapatkan ketiak yang basah. Juga, beberapa antiperspirants mempunyai deodoran juga. Ini membantu anda bukan sahaja berasa kering dan sejuk tetapi berbau baik juga.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar